Turkish Press Review

0
40


-Turkish dailies on Friday covered the release of two reporters jailed on espionage charges

ISTANBUL – Anadolu Agency does not verify these stories and does not vouch for their accuracy.

Friday’s newspapers mainly covered the release of Can Dundar, editor-in-chief of the newspaper Cumhuriyet, and the daily’s Ankara bureau chief Erdem Gul from jail after a court ruled that their rights had been breached.

HURRIYET’s headline read: “Constitution release.”

According to the daily, Istanbul’s 14th High Criminal Court decided to release the two journalists after Turkey’s highest court ruled that they suffered rights violations.

The two Turkish journalists were accused of espionage and attempting to overthrow the government.

The Constitutional Court’s ruled that there were breaches of the pair’s ‘individual freedom and safety’, ‘freedom to express and spread ideas’ and ‘freedom of the press’.

Dundar and Gul were arrested on Nov. 26 over the publication of photographs and video footage purportedly showing shells and ammunition loaded on Syria-bound trucks belonging to Turkey’s National Intelligence Organization (MIT).

HABER TURK ran with the headline: “Release for Dundar and Gul”

The newspaper said two journalists – who were in prison on remand — were released after 92 days.

Istanbul’s 14th High Criminal Court decided to release them but imposed a travel ban, the daily added.

“Can Dundar and Erdem Gul are free ” was CUMHURIYET’s headline on a story which featured a photograph showing the men’s family and colleagues waiting for them outside the Istanbul jail where they had been detained.

According to the daily, Turkey’s ruling Justice and Development (AK) Party group deputy chairman Bulent Turan expressed his happiness at the court’s decision.

The newspapers also covered Turkish Prime Minister Ahmet Davutoglu’s remarks on a planned cessation of hostilities in Syria.

“The ceasefire does not bind us,” is the front-page headline in VATAN.

“The ceasefire is only valid for Syria and the warring sides in the country,” the daily cited Davutoglu as saying.

Washington and Moscow announced a “cessation of hostilities” in Syria which is scheduled to take effect at midnight Friday local time. It is hoped the deal will allow aid to be delivered to desperate Syrians.

YENI SAFAK covered the story with the headline: “The ceasefire does not bind Turkey.”

According to the daily, Davutoglu said that Turkey would not seek permission from anyone when its security became an issue.

Turkish newspapers also covered an alert caused by suspect car was parked in Istanbul’s Bogazici University campus.

VATAN wrote: “Seized before the explosion”.

Police cordoned off a suspect white-colored vehicle parked in one of the university’s campuses in the Besiktas district and discovered bomb-making materials.

Thursday’s discovery followed the Feb. 17 car bomb attack in Ankara which killed 29 people.

Financial paper DUNYA ran a front-page story about plans by the Turkish government to tighten up regulations on payments made by check. Trade Minister Bulent Tufenkci, said people in the business world were having difficulties in making and receiving payments by check.

In sports news dailies also covered Turkish football club Fenerbahce’s success in the Europa League.

MILLIYET wrote that Fenerbahce advanced to the next round in the Europa League, drawing 1-1 against Lokomotiv Moscow in the Russian capital while fellow Istanbul team Galatasaray said good-bye to the Europa League, losing 3-1 to Lazio in Rome.

HABER TURK covered the story with a headline cheekily referring to Russia’s energy exports which read: “Fenerbahce cut the gas in Russia.”

Fenerbahce answered Aleksandr Samedov’s 45th minute goal with Mehmet Topal’s effort in the 83rd minute.

Fenerbahce secured a spot in the last 16.

LEAVE A REPLY